Szkoła Podstawowa w Chochołowie

im. Powstańców Chochołowskich

Projekty, programy

Losowe galerie

Mistrzowie kodowania w Warszawie

W ramach programu nasi uczniowie odwiedzili Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. O założeniach programu i samej wizycie możecie poczytać i obejrzeć relację na TVP.info, a galerię na oficjalnej stronie Ministerstwa Gospodarki.

Ze strony TVP.info

Najchętniej tworzą labirynty i „strzelanki”, jednak przymierzają się również do trudniejszych zadań. Mowa o uczniach szkół podstawowych, którzy wzięli udział w akcji „Mistrzowie kodowania” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.

– Oni nawet nie potrafią powiedzieć, skąd im się to bierze. Po prostu wiedzą i już. To niesamowite! – tak o swoich uczniach mówi Adelajda Lipska, nauczycielka matematyki ze Szkoły Podstawowej Nr 220 w Warszawie.

W „Festiwalu Projektów”, który jest podsumowaniem programu „Mistrzowie kodowania”, bierze udział kilkanaście szkół z całej Polski. Dwudniowe spotkanie odbywa się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. „Mistrzowie kodowania” to inicjatywa mająca na celu propagowanie nauki programowania już na poziomie szkół podstawowych.

Według twórców programu języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać.

Podczas „Festiwalu Projektów” uczniowie zaprezentują swoje projekty wykonane w programie Scratch – jednym z łatwiejszych narzędzi programistycznych, opracowane w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch to intuicyjny język pozwalający dziecku w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne program. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i go uruchamiając. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy.

Umiejętności programistyczne deklaruje 8 proc. Polaków. Jednocześnie czterech na dziesięciu pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów, podczas gdy wielu humanistów nie może znaleźć pracy. W polskiej szkole na 11 uczniów przypada jeden działający komputer.

Autor: emsta, pszl; Źródło: IAR; Link do artykułu

ze strony mg.gov.pl

- Nauka programowania jest jednym z bardzo ważnych trendów w edukacji szkolnej. Cieszę się, że dzięki programowi „Mistrzowie Kodowania” coraz więcej uczniów rozwija swoją wiedzę, wyobraźnię i kreatywność – powiedział wiceminister Dariusz Bogdan podczas otwarcia Festiwalu Projektów Mistrzów Kodowania. Uroczystość odbyła się 13 stycznia 2014 r. w Warszawie.

Wiceminister Bogdan zaznaczył, że nauka programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania. – Wdrażanie podstaw kodowania od najmłodszych lat przynosi najlepsze efekty – podkreślił. Dodał, że według analiz Komisji Europejskiej do 2015 r. prawie 90 proc. miejsc pracy będzie wymagać znajomości coraz to nowocześniejszych rozwiązań. - Technologie informatyczne znajdują zastosowanie już w każdej dziedzinie życia. Dlatego warto się z nimi zapoznać już w bardzo młodym wieku – powiedział.

W opinii wiceministra, inicjatywy takie jak „Mistrzowie Kodowania” pomagają stać się częścią szybkiego, skomunikowanego i mobilnego świata. Jak zaznaczył podsekretarz stanu w MG, postęp w systemu edukacji zależy zarówno od wsparcia rozwoju umiejętności dzieci i młodzieży, jak i wyposażania szkół w sprzęt IT.

***

W pierwszej edycji Programu „Mistrzowie Kodowania”, realizowanej od września 2013 do lutego 2014 r., wzięło udział 1500 uczniów szkół podstawowych oraz 75 nauczycieli z 34 szkół ze wszystkich województw. Dzieci i młodzież uczyły się programowania w intuicyjnym języku Scratch, który umożliwia m.in. tworzenie gier, pokazów multimedialnych, czy historyjek. Organizatorem projektu są Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszenie „Rodziców w Edukacji” we współpracy z Samsung Electronics Polska.

Autor: Hlebko-Zwierz Iwona; Link do artykułu

Galeria

Ze strony Ministerstwa Gospodarki

Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie
Mistrzowie kodowania w Warszawie Mistrzowie kodowania w Warszawie

Logo O Scratchu

LogoScratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.

Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. Strona jest dostępna w języku polskim.

Scratch'a można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu.

Artykuł i logo pochodzą ze strony wikipedia.pl